Kebnekaise

Älvdalen, Söndag den 20/10 2013 Kl: 04:11 lämnar en bil fylld med utrustning  och fyra vänner ivriga att komma ut på äventyr. Vi alltså Elias Sjöberg, Lasse Jingfors och två andra kompanjoner har precis påbörjat den 130 mil långa bilfärden till Nikkaluokta Fjällstation. Resan tog ca 18 timmar med ett längre stopp i Örnsköldsvik där vi införskaffade stegjärn som skulle hjälpa oss att tryggt komma upp på sydtoppen.

Vi kom fram till Nikkaluokta Fjällstation strax efter 22:00 och började direkt att sätta upp vårt tält och förbereda oss inför nästa dags vandring mot Kebnekaise fjällstation. Efter en god frukost började vi vandra mot Kebnekaise. Det var otroligt vackra vyer vi upptäckte längs vägen. Vi kom fram till fjällstationen klockan 17:30, där vi reste vårt tält, lagade kvällsmat och la oss tidigt för att dagen efter orka upp till Kebnekaises sydtopp.

Tisdag morgon klockan 08:00 började vi vandra upp mot toppen. Vi hade för avsikt att sova i toppstugan natten till onsdagen för att dagen efter ta Nordtoppen. Kebnetjåkka och/eller Tuolpagorni. Dessa toppar ingår i Svenska Turistföreningens toppnoteringskoncept. Varje topp är utrustad med en topplåda och en loggbok. I loggboken finns det en Kod/stämpel som man markerar sitt toppnoteringskort med. När du fått det antal toppmarkeringar som krävs för ditt mål kan du köpa ett toppmärke. Vårt mål var att få så många markeringar som möjligt. Detta innebar att vi bar med oss lite tyngre packning i form av sovsäckar, kök, mat och liggunderlag då vi önskade sova gott och vara så utvilade som möjligt. Dagen flöt på bra till en början, pigga och fulla av entusiasm då vi kom närmre för varje kliv vi tog och Tuolpagorni blev större och större framför oss.

DCIM101GOPRO

Efter ett gäng hundra höjdmeter började de tunga ryggsäckarna göra sig till känna och lite dåligt vätskeintag började kännas av. Vi bytte lite packningar och blev noggrannare med att hålla koll på varandra och välmåendet blev bättre. Vi hade satt en en sluttid då vi var tvungna att vända, om vi inte kommit till Kaffedalen innan kl. 14:00 så skulle vi vända och alla var med på detta. Eftersom fjällvädret kan växla snabbt hade vi det som säkerhetsåtgärd. Vi vandrade på i bra tempo med bra rastrutiner och vart vi än vände oss såg vi snötäckta fjäll i strålande solsken, det var värt varenda liten svettdroppe. Det är få förunnat att se sådana slående vyer i modernatur.

Vi hann så långt som till innan kaffedalen och klockan slog 14:00. Nu måste vi vända. Ett bittert beslut, men på grund av den mängd snö som fanns där hade vi sinkats och tiden räckte inte till för att kunna säkerställa hela gruppens trygghet. Vi vände och skulle göra ett nytt försök dagen efter.
Lite bittra men ändå förväntansfulla inför nästa dag vandrade vi hemåt och på färden tillbaka tränade vi stegjärnsteknik på en frusen bäck som gick nedför berget.

Onsdagen kl: 06:00 vaknade vi och kollade vädret, vilket drastiskt hade försämrats. Det var mycket dimma, en Total ”White Out!” som gjorde det icke möjligt för oss att göra ett nytt toppförsök. Vi beslutade att avvakta en timme och kolla väderleksrapporter och om det var oförändrat då skulle vi gå tillbaka till Nikkaluokta och börja resan hem till Älvdalen. Om vädret var mer gynnsamt skulle vi göra nytt toppförsök.
En timme senare och vädret var oförändrat. Vandringen påbörjades hemåt. Lite sämre till mods vandrade vi den nu snötäckta  leden som ibland var svår att hitta och som  dolde många isfläckar. Vi kom fram strax efter klockan 16:00 till Nikkaluokta Fjällstation och packade direkt in utrustningen i bilen och förberedde oss för hemfärd.

Vi kom hem till Älvdalen på Torsdagen den 24:e september kl 11:04.

Efter resan kunde vi alla gemensamt konstatera, trots att vi inte lyckades ta någon av de toppar vi hade planerat var det inte en misslyckad resa. Vi kom hem med flera erfarenheter rikare och dessa kommer hjälpa oss i framtida äventyr.
* Gå upp i tid.
* Ha disciplin och bestämda roller inom gruppen.
* Var förberedd och planera för det värsta.